Apa? Kebakaran?
Tue, 27 Jul 2010
Woh, sangap betul rasa. Mata mengantuk. Perut taklah lapar sangat. Dah setengah jam aku baca website Paypal ni, nampak semua clear, tapi sebab mata ngantuk so tak leh fokus. Last-last, aku tak kira ada Boss ke takde ke, aku menyandar sikit terus...zzZZzz...

Tengah baek punya layan tido (sambil mimpi sesuatu yang aku pun tak ingat), tetiba...

"Eh ada kebakaranlah kat tingkat 11 atau 6."

Aku mula ingat aku mimpi, tapi disebabkan reflex otak aku menyatakan ia suara Boss aku, terus aku terbuka mata, minda dan hati. Terus bangkit dari lena, sambil kontrol macho dan tampanness. Nasib baik Boss aku tak perasan aku baru bangun tido, hehe. Aku dan 2-3 ofismate terus ke pintu utama ofis.

Boss aku beritau, masa dia nak turun lif, lepas tu dalam lif penuh dengan asap. Dia pun terkejut terus keluar semula. Then ada pak guard naik ikut tangga, inform dia kata ada kebakaran di level 11 ATAU 6.

Boss aku terus masuk ofis dan inform kami, suruh kami get ready mana tau kot kot kena turun bawah nanti. Tapi yang menghairankan, kenapa siren kebakaran tak berbunyi. Pelik sungguh. Ada kebakaran tapi siren silent saje? Dalam pada kami berpikir dan berbincang di muka pintu, kelihatan seorang... Amoy (not bad jugaklah) keluar dari ofis jiran hadapan kami. Dia terus menekan butang lif tanpa mengetahui apa yang sedang berlaku.

Baru aku nak beritahu keadaan sebenar, Boss aku dengan pantas memberitahunya perihal kebakaran itu. Potong line sungguh! Well fine, aku diam aje. Amoy tu yang sedikit terkejut, terus bergegas ke dalam ofis nya semula untuk memberitau ofismate nya.

Dalam pada tu aku tak puas hati, betul kekebakaran tu di tingkat 11? Maknanya bawah level kami aje! Aku ajak Jeff pergi ke lokasi untuk kepastian. Jeff tanpa banyak cakap terus follow, diikuti Boss aku.



Perlahan-lahan kami menuruni tangga, bau asap tebal mula menusuk rongga hidung kami. Kelihatan asap berkepul-kepul datang dari level 11.Sah memang ada kebakaran! Kelihatan beberapa Officer dari Security Dept. dan pak guard berlegar-legar ala-ala dalam cerita CSI.

Tiba-tiba salah seorang daripada mereka bersuara bila nampak aku, Jeff dan Boss turun.

"It's ok. dah setel. Jangan risau. Tak ada kebakaran, cuma ada student foreiner bakar kertas"

Kami bertiga sikit terkujat. Aik? biar betul? Oh ok... Tanpa kata, kami bertiga naik semula ke ofis. Dalam hati aku "Kissama punya student, bikin panik aje..." (kalau betul lah dakwaan pak guard tadi tu, tapi kalau berlaku cover-up, aku no komen.)

*Kissama = Japanese Bad Language, ok ;)
View Archives | Back to Top